Møde i udvalget d. 1. februar 2021
5. Beslutning om høring af projekt Fribus 2.0 (B)
Sagsnr.: 330-2020-150850 Dok.nr.: 330-2020-502094 Åbent
Kompetence: Erhvervs- og Teknikudvalget
Beslutningstema
Baggrund
Erhvervs- og Teknikudvalget har i forbindelse med
trafikbestilling 2020 besluttet, at nedlægge de fire skolebuslinjer 433
(Hvilebjergskolen og Dalmose skole), 496 (Hashøjskolen og Flakkebjerg skole),
497 (Dalmose skole) og 498 (Vemmelev og Boeslunde skole) i juni 2021. Hensigten
er at erstatte de fire busruter, med en ny Fribus, inspireret af
forsøgsprojektet i Stillinge Skoledistrikt. Formålet med Fribussen er at
tilbyde et produkt, som er gratis for alle og som kommer flere borgere i
landdistrikterne til gavn. Et af succeskriterierne er således at generere flere
målgrupper i den kollektive trafik.
Erhvervs- og Teknikudvalget er
på møde den 30. november 2020 blevet orienteret om perspektiverne ved at
etablere en Fribus i området syd for Slagelse. Det er hensigten at en Fribus
suppleres med lukkede kørselsruter, for skolebørn der i henhold til
Folkeskoleloven har krav på transport til og fra skole.
Der er herefter udarbejdet tre skitseforslag til
fribusruter, som beskrives nedenunder. Børne og Ungeudvalget og Miljø- Plan- og
Landdistriktsudvalget bliver orienteret om de 3 skitseforslag.
Målgrupper
I udarbejdelsen af skitserne er
der taget udgangspunkt i følgende målgrupper, som er defineret på baggrund af
lovmæssige krav, politiske ønsker fremsat af Erhvervs- og Teknikudvalget,
Børne- og Ungeudvalget samt Miljø-, Plan- og Landdistriktsudvalget samt ønsker
udtrykt gennem dialog med borgerne:
·
Folkeskolebørn som har krav på transport i henhold til
Folkeskolelovens § 26
·
Unge der skal til uddannelsesfirkanten i Slagelse
·
Unge der skal til fritidsaktiviteter eller fritidsjob
·
Ældre med behov for serviceydelser, indkøbsmuligheder og ønsker
at deltage i fritidsaktiviteter
Borger- og interessentinddragelse
Der har været dialog med lederne
for de 6 folkeskoler i området, 2 friskoler, skoleelever på Dalmose Skole,
lederne af 2 klubber samt lokalråd i 11 lokalsamfund i perioden fra 10.
november 2020 til 22. januar 2021. På grund af Corona situationen har
muligheden for at holde fysiske møder været begrænsede og mange møder er
afholdt digitalt. Der er også flere lokalsamfund, som har valgt at give en
tilbagemelding via mail (se bilag).
I møderne med børn og unge,
lederne af skoler og klubber, er det tydeligt fremgået at børn og unge, som bor
i landdistrikterne alene på grund af manglende transportmuligheder, har færre
muligheder for at deltage i fritids- og sociale aktiviteter, der foregår i de
større byer fx svømning i Korsør eller Slagelse eller i klubaktiviteter i
henholdsvis Oliemøllen, Skælskør og Vemmelev Junior- og Ungdomsklub. Der er
ligeledes et behov for, at kunne komme til henholdsvis ungdomsuddannelser i Slagelse
og FGU i Korsør
Der er herefter udarbejdet tre skitser til fribusruter, som
beskrives nedenunder. Antal af potentielle borgere med rimelig gåafstand til
ruterne og deres aldersfordeling fremgår af bilag.
Forslag 1 – Grøn rute
Formålet med forslag 1 er at
binde lokalbyerne syd for Slagelse sammen og sikre forbindelser til vigtige
knudepunkter/skiftesteder, som fx Skælskør Busterminal og Slagelse station.
Ruteforslaget tilbyder en bedre tværgående kollektiv trafik, som reducerer rejsetiden
for eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der
ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Den
betjener også en del af oplandet til Vemmelev skole.
Linjen kører gennem Sørbymagle,
Gimlinge, Dalmose, Eggeslevmagle, Skælskør, og Vemmelev via Boeslunde,
Hemmeshøj og Stude. Det anslås at linjen vil kunne betjene oplandet syd for
Slagelse cirka 8 gange om dagen, alle hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 2 - Blå rute
Formålet med forslag 2 er at
tilbyde bedre kollektiv trafik til landdistrikterne i det vestlige område af
Slagelse Syd omfattende Sørbymagle, Dalmose, Flakkebjerg, og Hashøj. Den
betjener en del af oplandet til Hvilebjergskolen, Dalmose Skole, Flakkebjerg
Skole og Hashøjskolen. Ruten kører i en ringrute til og fra Slagelse station
via Sørbymagle, Gimlinge, Dalmose, Flakkebjerg, Fårdrup og Slots Bjergby. Det
anslås at linjen vil kunne betjene oplandet cirka 12 gange om dagen, alle
hverdage fra kl. 7 til 17.
Forslag 3 – Rød linje
Formålet med forslag 3 er at
understøtte landdistriktsudviklingen i området mellem Dalmose og Skælskør med
en tværgående linje der betjener Dalmose/Hyllested, Sønder Bjerge,
Eggeslevmagle, Skælskør, Fårdrup, og Flakkebjerg. Ruten kører i en ringrute til
og fra Dalmose midtby (tidligere station). Linjen vil reducere rejsetiden for
eksempelvis børn, unge og øvrige borgere i den vestlige del af området, der
ønsker at benytte fritids-, servicetilbud og indkøbsmuligheder i Skælskør. Det
anslås at linjen vil kunne betjene området cirka 12 gange om dagen, alle
hverdage fra kl. 7 til 17.
Opsamling rute 1 og 2
Fælles for forslagene 1 og 2 er,
at Sørbymagle og Dalmose kan få en effektiv bybuslignende ordning, som kan
betjene vigtige mødesteder i byerne.
Opsamling rute 1 og 3
Begge linjer vil udvide
bybusbetjeningen i Skælskør.
Der er udarbejdet oversigts
kort, der viser de tre skitseforslag til ruterne suppleret med demografiske
data indenfor et afstandsbælte på 1½ km på hver side af ruten. Afstandsbæltet er
valgt med henblik på at definere, hvilken afstand alle borgere skal kunne tåle
at bevæge sig, for at komme til Fribus 2.0 ruten. Afstandsbæltet ændrer ikke på
Kommunens forpligtelse til at sørge for transport, til de elever der har krav
på dette, men det definere hvor langt en elev, selv skal kunne transportere sig
for at komme til Fribusruten.
Folkeskoleloven er kun gældende
for elever der går i distriktsskolen. Det skal anføres, at der i dag er elever
der ikke går i skole på distriktsskolen. Disse elever betaler selv for
transport. Ved nedlæggelsen af 4 de busruter, vil der kunne opstå en situation
hvor en elev tidligere har kunnet tage en bus med selvbetalt buskort, men efter
etablering af Fribussen ikke længere har samme mulighed. Kommunen har ikke lovhjemmel
til at tilbyde særtransport til disse elever. Men hvis eleven kan tage
fribussen med henblik på at transportere sig til en skole i et andet
skoledistrikt, er dette naturligvis muligt.
Oplysningsark inspireret af
kommunens landsbyanalyse viser, hvordan 8 landsbyer (100-400 indbyggere) + en
enkelt mindre samt 6 lokalbyer (400-1000 indbyggere) bliver berørt af
nedlæggelsen af 496, 497, 498 og 433, og beskriver potentialer i forhold til de
tre skitseforslag (se bilag).
Høring
Der planlægges en høring fra den
11. februar til den 8. marts. I høringsperioden er der planlagt et digitalt
borgermøde den 17. februar.
Retligt
grundlag
Folkeskolelovens §26.
Bekendtgørelse nr. 665 om
befordring af elever i Folkeskolen (§1-5)
Handlemuligheder
Erhvervs- og Teknikudvalget har følgende handlemuligheder:
1. At sende de 3 skitseforslag i høring fra den 3. februar
til den 8. marts 2021. Hermed gives mulighed for at indhente kommentarer til
alle 3 skitseforslag i høringsperioden, hvilket kan være med til at kvalificere
den politiske drøftelse af hvilket af skitseforslagene, der skal danne grundlag
for den kommende fribus 2.0.
2. Vælge at sende 1 af de 3 skitseforslag i høring. Hermed
vil kommentarerne i høringsperioden fortrinsvis komme til at handle om det
udvalgte skitseforslag.
3. Vælge ikke at sende de 3 skitseforslag i høring. Dette
vil medføre en forsinkelse af processen og implementering af projektet. Som
konsekvens heraf må det forventes, at der skal findes en alternativ løsning i
forhold til transport af skolebørn til august 2021, når 496, 497, 498 og 433
ikke længere kører.
Vurdering
Administrationen anbefaler at alle 3 skitseforslag sendes i
høring, hvilket vil give mulighed for at indhente kommentarer til alle 3
forslag.
Økonomiske
og personalemæssige konsekvenser
Konsekvenser
for andre udvalg
Projektet hører under Erhvervs- og Teknikudvalget, der har
ansvar for den kollektiv trafik. Det omfatter også transport af skolebørn, som
er Børn- og Ungeudvalgets ressortområde.
Indstilling
Chefen for Miljø, Plan og Teknik indstiller,
1.
at udvalget sender de 3 skitseforslag i høring i perioden fra den 10.
februar til den 8. marts 2021.
2.
at høringsmaterialet sendes i høring hos obligatoriske høringsparter
(Ældre- og Handicaprådet) samt skoler og lokalråd i området, Busborgergruppen,
Udsatterådet, det fælles kommunale elevråd og FGUer.
Beslutning i Erhvervs- og
Teknikudvalget den 1. februar 2021:
Fraværende:
Flemming Erichsen (A)
At 1+2: Godkendt.